søndag 24. januar 2010

Bæring

Noe av det jeg gleder meg mest til når babyen kommer, er å få bære det lille nurket i sjal og ringslynge. Begge deler er flott, men hver til sitt bruk syns jeg. Jeg bruker ringslyngen mest når jeg skal amme, men ikke har mulighet å sitte ned. Babyen får maten sin og masse nærhet, og jeg får vært effektiv når det trengs. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har ammet gående på Rema 1000 med handlevognen foran meg, og det er en ganske diskre måte å amme uten at noen ser at det ligger et barn og dier. Ringslynga er også perfekt til ryggbæring.

På bildet bærer jeg min eldste datter som på det tidspunktet var 11 mnd gammel, og jeg var akkurat blitt gravid med nr to. Jeg elsker ringslynga mi, det eneste er at jeg kunne ønske meg en mere ensfarget en.


Det jeg bærer aller mest i er derimot sjal, og det første året mest elastisk sjal. Jeg har erfaring med både elastisk og vevd sjal, og jeg eier begge deler, men fordelen med elastisk det første året er at man kan knyte sjalet på seg først og legge babyen oppi etterpå. Med en enkel knytemetode som man kan lære her, er man klar for noe av det jeg syns er det aller koseligste med baby, å bære det tett inntil kroppen. Da jeg ventet min andre datter hadde jeg det med meg i fødebagen, og jeg brukte det på barsel fra hun bare var noen timer gammel. Første gang jeg fødte visste jeg dessverre ikke om elastisk sjal, så ringslynge var det jeg hadde og den opplevde jeg som litt vanskeligere å lære seg når jeg var helt nybegynner.

Elastisk sjal er noe av det som anbefales oftest til nybakte foreldre, ikke minst fordi det er så enkelt selv for nybegynnere, men også fordi det er ganske pappavennlig, om man velger de rette fargene. Det finnes andre alternativer også, om pappaen syns sjal blir for feminint, det er ingen problem å bære en nyfødt i froskestilling i en mei tai eller en ergo/manduca, de to sistnevnte er med klips slik som den mer kjente bæreselen Babybjørn. Men elastisk sjal sies å være det aller beste for babyen den første tiden.

De dagene det har vært kaldt ute har jeg dyttet et tynt fleeceteppe innenfor det ytterste laget på sjalet, for å gi babyen ekstra varme. Det holder med et tynt teppe, så det ikke blir så klumpete, og dessuten har babyen også din kroppsvarme så det blir godt og varmt. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten bæretøyet når ungene har vært syke og bare vil bæres. Som med tøybleiene kan det være en jungel av ulike ting å velge i, men når det gjelder elastisk sjal er det lite man kan gjøre feil.

Helt til sist, en nydelig video med en liten krabat som ihvertfall er fornøyd med bæringen. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar